Willamette University Fraternity Sigma Chi Booted Off Campus Following Facebook Controversy




A fraternity at Willamette University in Salem, Ore., has lost its house as a result of controversial and sexist comments, made on a private Facebook page, that were leaked in May.

David Douglass, dean of campus life at Willamette, announced Thursday a series of sanctions imposed on the Sigma Chi fraternity, including booting everyone from the chapter house. The fraternity also cannot hold social events over the next year and is not allowed to recruit or initiate new members. All current members must participate in programming endorsed by Willamette and “related to healthy masculinity.”

The controversy surfaced in May when a WordPress site called  “willamettetruth” posted screenshots from a private Facebook group, showing Sigma Chi members mocking administrators, making sexist comments and discussing hazing. Sigma Chi brothers complained about members being “unsocial,” requesting brothers “invite any girl who has a pulse” to their house parties, and stated “woman’s [sic] rights are the biggest joke in the US. Bitches ain’t shit.” (The screenshots have since been removed from the website.)

The fraternity voted last week to expel 12 of its members as a result of the Facebook posts, the Statesman Journal reports.

The university, along with the fraternity’s national organization, promptly began investigating Sigma Chi chapter following the leak. Douglass said the university’s “review began with, but was not limited to, behavior described” in the Facebook posts.

“We completely support what the school has done,” Sigma Chi national executive director Mike Dunn told the Statesman Journal.

Conduct reviews for individual students will begin in the fall, which could result in additional punishments.

Douglass said, “The issues raised last spring went well beyond the specific actions of one fraternity,” and he will unveil recommendations in August from the President’s Working Group on Sexual Assault and Harassment. The group was tasked with reviewing sexual assault prevention efforts and response policies and procedures.

The Sigma Chi Facebook controversy, and the sexist remarks made by frat brothers, sparked a debate on campus about the response to sexual violence at the school.

KTVU producers fired over Asiana pilots’ fake names




KTVU-TV has dismissed at least three veteran producers over the on-air gaffe involving the fake names of those Asiana airline pilots that became an instant YouTube hit – and a major embarrassment to the station.

Station sources confirmed late Wednesday that investigative producer Roland DeWolk, special projects producer Cristina Gastelu and producer Brad Belstock were all sent packing following an in-house investigation into the July 12 broadcast of four fake names of the pilots involved in the Asiana Flight 214 crash at San Francisco International Airport on July 6.

A fourth – noon news producer Elvin Sledge – told colleagues he was leaving for health reasons.

News of the firings was first reported on Rich Lieberman‘s 415 Media blog.

During its noon newscast on July 12, anchor Tori Campbell announced that “KTVU has just learned the names of the four pilots who were on board” the ill-fated plane – then proceeded to read from a teleprompter while the phony names were displayed on a graphic.

The names she gave were Capt. Sum Ting Wong, Wi Tu Lo, Ho Lee Fuk and Bang Ding Ow.

Only after the station returned from a break did Campbell – who had clearly been unaware of the mistake – read an on-air correction, telling viewers that the station had confirmed the names with the National Transportation Safety Board.

By day’s end, the NTSB issued its own apology for “inaccurate and offensive names that were mistakenly confirmed” to KTVU. Soon after, the NTSB announced that it had fired a summer intern over the incident.

During the evening newscast, anchor Frank Somerville also apologized to viewers, and the station vowed to review its own policies. It has kept largely mum since.

Two days ago, blogs began posting that Cox Communications, KTVU’s parent company, had sent copyright infringement notices to YouTube – demanding that the offensive video of Campbell’s newscast be removed.

In a statement that appeared on TVSpy.com, KTVU General Manager Tom Raponi said the move was made out of consideration for the Asian American community. “Consistent with our apology, we are carrying through with our responsibility to minimize the thoughtless repetition of the video by others,” he said in the statement.

Raponi added, “Most people have seen it,” and that “continuing to show the video is also insensitive and offensive, especially to the many in our Asian community.”

Sources tell us the fake names – which had been posted on the Internet at least two days before – came to the station via e-mail from an expert source who had provided information to the station in the past.

KTVU News Director Lee Rosenthal called newsroom staff into a conference room Wednesday and informed them of the dismissals.

Rosenthal did not return our calls late Wednesday seeking comment.

Colleagues said they were saddened, but not completely surprised by the dismissals given the international attention the gaffe got, including a threat – later dropped – by Asiana to sue to the station.

“People are definitely down about it,” one source said.

Randy Shandobil, former KTVU political editor who left the station 2 1/2 years ago, because “people were working harder and harder and feeling less secure about what was hitting the air,” said Wednesday the episode was emblematic of the pressure news reporters everywhere are under to get information out as quickly as possible.

At Channel 2 and elsewhere, “People are overtaxed and have more responsibility sometimes than they can handle. And sometimes, in situations like this, terrible mistakes happen that are bigger than one person. It’s systemic.”

Imposing Islam: Denmark hospital gives only halal meat to patients

Hvidovre Hospital has introduced halal meat to its menu for the sake of Muslim patients. The hospital’s decision to serve only halal-slaughtered beef to all of its patients is being met with criticism.

“We have freedom of religion in Denmark,” said Mehmet Ümit Necef, an integration expert and associate professor at the University of Southern Denmark. “This policy implies that one’s religious beliefs should be prioritised.”

Hvidovre Hospital’s vice president, Torben Mogensen, said it is impossible for the hospital to use both kinds of beef and that they have received no complaints from patients. – Ekstra Bladet





Pamela Geller to testify next month re: Toronto police intimidation

Pamela Geller writes:

Remember the sharia cop in Canada who strong-armed a rabbi into cancelling my talk at his shul? You didn’t think I was going to just let it go, did you? Inspector Ricky Veerappan of the York Regional Police force’s Diversity, Equity and Inclusion Bureau, is currently under investigation for threatening Chabad Rabbi Mendel Kaplan into canceling my speech. I will be giving testimony the second week of August.


One day Muslims will be the majority in Canada, prophesied Calgary Imam